JAAPANI AED
Jaapani aia ajalugu on kui inimese ajalugu otsimas oma kohta looduses – otsimas iseenast.
Jaapanlasele
on ilu kas looduslik loomulikkus või inimloodud täiuslikkus. Jaapani aias on need kokku viidud - loodus kui kunst. Sirgjoone
ja täisnurga sümbioos loodusliku loodusega on üks aia põhilisi jooni, nö ratsionaalse ja juhusliku samaaegne teadlik esitlemine. Samas
pole jaapani aed mingi kindla visuaalse pildiga kirjeldatav, sest selle rajamise aluseks on metafüüsiline aluspõhi, mitte stilistilised
ega agrotehnilised õpetused. Inspiratsiooniks on enamasti mingi üldkehtiva maailmamudeli või jumaliku skeemi loomine. Analoogselt
ikebanakunstiga võib see olla näiteks kolmainsuslik kivikompositsioon, kus vertikaalselt kõrguv kivi sümboliseerib taevast, horisontaalselt
lamav maad ning diagonaalselt paiknev inimest.
Üldkultuuriline ajalugu oma religioossete, poliitiliste ja muude mõjuritega on
kajastunud ka jaapani aias, mis läbi aja on olnud väga eriilmeline ja -otstarbeline.
ASUKA ja NARA perioodi (552-784 a) shintoistlikus
jaapanis kasvatati igapäevaste ohverduste tarbeks riisi maagilisele skeemile rajatud põldudel, millele voolas vesi pühalt mäelt ja
mille ees oli TORII – värav püha põllu ja muu maailma vahel.
HEIAN-perioodil (794-1185 a) toimub esimene suur hiina kultuuri
mõjulaine. Iseloomulik on SAN-SUI (mägi-vesi) e tiigi-saare aed.
Perioodi nimetusena ka SHINDEN – peasaal paleekompleksi
keskel, mille ümber on rajatud tsentraalselt sümmeetriline arhitektuur ja ebasümmetriline vaatlemiseks mõeldud aed lopsaka kõrghaljastuse,
tiikide, sildade ja voolavate ojadega. Voolav vesi KI e eluenergia kandjana, saar taoistliku surematuse saare sümbolina – kõigel oma
tähendus. Ööpäevaringne valguse mäng ja aastaaegade vaheldumine rõhutamas maailma pidevat muutumisprotsessi.
KAMAKURA ja
MUROMACHI perioodil (1192-1573) algab sõjameeste – SHOGUNITE ja SAMURAIDE võim. Toimub teine suur hiina mõjulaine.
ZEN-BUDISM
kujundab uue aia prototüübi – KARE SAN-SUI – kuiv mägi-vesimaastik. Väike liivaväli rehitsetud graafilise joonestusega, kivid,
kogu kompositsiooni ümbritsemas müür või majasein. Siin pole oluline aia loomulik muutumine, vaid looduse ja inimeksistentsi sisemised
saladused. Tühja ruumi ilu - YOHAKU NO BI – analoogselt maalikunsti tühikute või NOH-teatri pausidega. Maastik läheneb abstraktsele
asümmeetrilisele sümbolistlikule kompositsioonile. Sümbol tähendab asendust, mille tähendus pole ilmselge, vaid õpitav. Samas oleneb
kõik kontekstist. Näiteks valge kruus, mis mõnes kontekstis sümboliseerib vett ja vesi ise elujõge, võib oma tühjuses sümboliseerida
ka näiteks eimiskit – selles mõttes, mida ta ei sümboliseeri. Siin tulevad mängu sügavamat sümbolismi kandvad nimedega kivid jm aiaelemendid.
ASUCHI-MOMOYAMA
perioodi (1573-1603) kolmas suur hiina mõjulaine toob kaasa budismi taandumise ja neokonfutianismi.
Juba eelmise perioodi lõpul
arenev teetseremoonia tradistioon tingib spetsiaalsete teemajade ehitamise ning sellele vastava teeaia e ROJI kujunemise. See tagasihoidlikum
ja monokroomsem aed pole mõeldud kindletaest punktidest vaatlemiseks, vaid rituaalse raja teemajani. 16. Sajandil ilmub aeda varem
templites nähtud kivilatern – ISHI-DORO.
EDO perioodi (1603-1867) uus aiatüüp on “uitamisaed” – avalik park, kus läbitakse palverännakule
sarnanev tee muutuvas maastikus maagilisi punkte läbides. Ned rännakud imiteerivad miniatuurselt tradistioonilisi sadade kilomeetrite
pikkusi palverännakuid nt Fujiyama mäele jms. Aeda on ehitatud tiigid, saared, kosed, rajad, künkad, kivid, loomulikud ja pügatud
põõsad, kuid pole religioosse sisuga ehitisi ega templeid.
MEIJI keisririigi perioodil (1867-1912) tekib taas huvi vanade teadmiste
järele, poolkonfutsiaanlik Jaapan saab täiesti shintoistlikuks. Sõja- ja põllumeeste asemel õitsengule tõusnud kaupmeeste kiht aga
keskendub madalamale klassile orienteeritud kultuurile, iseloomulikud on KABUKI teater, BUNRAKU nukuteater, HAIKU 17-silbiline
poeem, maali asemel puugravüür.
Aias asendub sümbolistlik pigem funktsionalistliku ja efektsega, nt vett vajatakse tulekahju
ohu korral ja sümbolloomade asemele tuuakse elusolendid.
KAASAEG, eriti MODERNISM rõhutab kunstniku tahet ja üleolekut loodusest.
Prototüübiks kujuneb “meeleline aed”, kus geomeetriale allutatud aed on taandunud kitsasse siseõue, põhielemendiks on tahutud kivi
ja kasutusel tehismaterjalid – betoon, teras, klaas jms.
Jaapani kultuurile on omane tohutu respekt detailide suhtes,
öeldakse, et “jumalad asustavad pisiasju”. Ka aias on oluline detailsemalt printsiipe järgida.
SHOTOKU NO SANSUI
- elava looduse mägi-vesi – aed peab sarnanema tõelise looduse harmooniale
KOHAN NI SHITAGAU – järgneda nõudmist – olemasolevaod
kive, maastikku, vee loomuliku voolamise radu – loodus on parima õpetaja
SUCHIGAETE – asümmeetriline – ka sümmeetrilist arhitektuuri
ilmestab ebasümmeetriline aiakompositsioon
FUZEI – tunde hõng – konkreetse koha esteetiline omaväärtus, genius loci
MONO
NO AWARE – tundlikkus looduse tundlikkuse suhtes - sügav psüühiline “OHH-elamus “
Vaatamata neile ja paljudele muudele põhjalikele
õpetustele rõhutatakse, et iga aia meister peab looma tõeliselt omanäolise ja ümbrusest tuleneva olemusega aia.
Abiks on meditatsioon,
kus kirgastumine saabub läbi sisemise arengu.
Ka aiandus ise on meditatsioon.